Difference between revisions of "The motion picture in medical education"

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|Texte=Pour chaque extrait, la caméra reste statique, le sujet se trouve toujours devant la caméra. Ainsi, le spectateur qui regarde la vidéo se focalise seulement sur les détails montrés. Ce sont  des extraits de vidéos d'enseignement, par conséquent il n'y a jamais de musique en fond sonore, et une seule voix monotone qui donne les explications. <br />
  
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Pour cet extrait, les réalisateurs du film ont mis deux images en mouvement côte à côte. Le sujet de la vidéo est un instrument technique visible sur la gauche et l'élément mesuré se trouve à droite. Ceci permet donc au spectateur de visualiser le fonctionnement de l'instrument.
  
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Revision as of 08:53, 20 May 2019

 

The motion picture in medical education

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Title The motion picture in medical education
Year of production 1962
Country of production États-Unis
Director(s)
Duration 25 minutes
Format Parlant - Couleur - 16 mm
Original language(s) English
Production companies Sturgis-Grant Productions Inc.
Commissioning body American Medical Association
Archive holder(s) National Library of Medicine
Warning: this record has not been reviewed yet and may be incomplete or inaccurate.

Main credits

(français)
THIS TAPE WAS TRANSFERED FROM A 16MM FILM ORIGINAL BY COLORLAB FOR THE NATIONAL LIBRARY OF MEDICINE

FEBRUARY 2006
NLM CALL NUMBER HF 0574
THE MOTION PICTURE IN MEDICAL EDUCATION
PRODUCED FOR THE AMERICAN MEDICAL ASSOCIATION BY STURGIS-GRANT PRODUCTIONS, INC.
NEW YORK, N.Y.
GRATEFUL ACKNOWLEDGMENT IS HEREWITH ACCORDED TO THE MANY PHYSICIANS AND SCIENTISTS WHOSE CONTRIBUTIONS ARE INCLUDED IN THIS MOTION PICTURE

FOR FURTHER INFORMATION CONCERNING THE AVAIBILITY OF MEDICAL TEACHING FILMS, WRITE TO THE AMERICAN ASSOCIATION. THE END

FROM THE FILM LIBRARY OF THE AMERICAN MEDICAL ASSOCIATION

Content

Theme

(français)
Ce film est composé de plusieurs extraits de vidéos d'enseignement médical.

Main genre

Documentaire

Synopsis

(français)
Ce film présente des extraits de vidéos d'enseignement disponibles dans une bibliothèque portant sur des sujets différents afin d'en montrer la qualité et de persuader celui/ celle qui regarde le film d'emprunter des films de la bibliothèque. Ces films ont des sujets variés : la fécondation, une autopsie, un examen médical, la circulation sanguine...

Context

(français)

Structuring elements of the film

  • Reporting footage  : No.
  • Set footage  : No.
  • Archival footage  : Yes.
  • Animated sequences  : Yes.
  • Intertitles  : No.
  • Host  : No.
  • Voice-over  : Yes.
  • Interview  : No.
  • Music and sound effects : Yes.
  • Images featured in other films : No.

How does the film direct the viewer’s attention?

(français)

How are health and medicine portrayed?

(français)
La santé et la médecine sont présentes dans chaque extrait sous une forme différente. Souvent il s'agit de très gros plans macroscopiques sur le fonctionnement du corps humain, parfois il peut s'agir d'un médecin en blouse blanche (lors de l'autopsie d'un corps plus particulièrement du cerveau humain ou lors de palpation du sein d'une femme).

Broadcasting and reception

Where is the film screened?

(français)

Presentations and events associated with the film

(français)

Audience

(français)

Local, national, or international audience

Description

(français)
Pour chaque extrait, la caméra reste statique, le sujet se trouve toujours devant la caméra. Ainsi, le spectateur qui regarde la vidéo se focalise seulement sur les détails montrés. Ce sont des extraits de vidéos d'enseignement, par conséquent il n'y a jamais de musique en fond sonore, et une seule voix monotone qui donne les explications.

Introduction (00:39) :

Extrait 1 (01:21) :
l'extrait nous montre des scènes XXXX, les explications sont aussi données à l'aide d'un dessin animé.

Extrait 2 (03:14) :
Les images montrées sont en noir et blanc, mais en mouvement. C'est une vue microscopique.

Extrait 3 (04:24) :
Les images ont été effectués à l'aide de rayons X, on voit à travers une personne buvant un breuvage.

Extrait 4 (05:33) :


Extrait 5 (07:31) :
Pour cet extrait, les réalisateurs du film ont mis deux images en mouvement côte à côte. Le sujet de la vidéo est un instrument technique visible sur la gauche et l'élément mesuré se trouve à droite. Ceci permet donc au spectateur de visualiser le fonctionnement de l'instrument.

Extrait 6 (08:15) :

Extrait 7 () :

Extrait 8 () :

Extrait 9 () :

Supplementary notes

(français)
Pour comparaison, introduction du fascicule Motion pictures of the US Department of Agriculture, Agriculture Handbook No. 14 (1960) :

CURRENT FILMS AID AGRICULTURE
The motion pictures produced by the Department of Agricuture are informational and instructional in type. They are designed to demonstrate improved methods in agriculture and home economics; to stress the need for conservation of soil and other resources, to explain the farm credit system, the rural electrification system, forestry, land use, marketing, and kindred subjects; and to help increase the effectiveness of cooperative extension work. (...)

THE MOTION PICTURES of the United States Department of Agriculture

USING USDA FILMS EFFECTIVELY

You are a farm leader planning a program for a meeting or television broadcast and you want to show a USDA film. You want the film to help make the meeting a success.How should you select and show it to get this result? Your program might be very informal and you may want a film merely for entertainment's sake. In that case you might go through this catalog and select the film with the most general or dramatic interest. Movies can and should be enjoyed... and if the film helps to establish the right frame of mind to carry on with farm matters... well, that's one of the important advantages of movies.
Usually, however, your program will deal with one or more important farm problems. Your purpose is to show these problems and instruct your group in how to overcome them. The film you use will have to serve as a tool. You will want to select and show your film in a different way.
First, how good a form of instruction is the film? The film is not imited by time and space. It can take you to a fruit orchard in California and in one second's time whisk you to a dairy farm in Maine. It can show you in giant-sized pictures how the little bee makes honey and the cow makes milk; it can show you months of plant growth in the time it takes to read this; it can show you how sheep are sheared and great fields of wheat harvested. In short, it can bring the agricultural world into your meeting and into your home.
And because it strikes the intellect and emotion at the same time during a period of high concentration (in a dark room), the film can impress knowledge on the mind quicker and keep it there longer than any other single medium of instruction.
But the film has some limitations also, one of which particularly should be understood if you're going to use the film with success in your meeting. That is the limitation of subject coverage. As a rule, the short information film simply can't show every facet of a subject; there is always more to be explained.
Even Department films, which are produced with a wealth of agricultural knowledge,cannot individually say it all thre is to say on any one topic. That is why the Department tries to make more than one film on a subject, viewing it from as many sides as possible. (For complete coverage, the Depatment uses many different information media; combined they do a thorough job of informing the farmer.)
If you recognize this limitation, you will select and show your film with good judgement.
You know the purpose of your program? Is it going to be on milk production? Cotton insects? Conservation? Then look for the film that bears most nearly on the subject. You will probably find one or more in this catalog.
Then when you show the film, don't rely on it alone to carry your message. Discuss the subject thoroughly, inviting questions and using information from the film to get points across. If possible, use other information media dealing with the same subject: pamphlets, charts, etc. The Department has many publications you can use. For information on them, write to Publications Division, Office of Information, U.S. Department of Agriculture, Washington 25, D.C., and ask for List No 5, "Popular Publications for the Farmer and Homemaker." Films, in combination with other information media, will stimulate thought and interest and will open the way to a wider study of the subject.
You will then have used the film to best advantage, in the way it was meant to be used - as an information tool to help farmers help themselves.

HANDLE FILM WITH CARE

Film is the life blood of the motion-picture industry. Its care is as important as the care of the equipment used to project it. Prints are expensive; they should be handled with care. You will be held responsible for prints that are damaged.

(...)

References and external documents

(français)


Contributors

  • Record written by : Inès Bailly