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|Titre=Lundi 7 novembre <br />Workshop 5 CIERA - MedFilm – ERC BodyCapital
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|Titre=Monday 7 November  2016<br />Workshop 5 CIERA - MedFilm – ERC BodyCapital
|Sous-titre=Médecine de guerre, médecine en guerre dans le cinéma de non-fiction : information, communication, propagande ?
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|Sous-titre=War medicine and medicine under war in nonfiction cinema: information, communication, propaganda?
|Description=En mars 1915 l’armée française établit la Section cinématographique de l’Armée (SCA) s’appuyant sur un accord entre les quatre grands producteurs cinématographiques français (Pathé, Gaumont, Éclair and Eclipse) pour mettre à la disposition de l’armée ses opérateurs afin de documenter la guerre. Sous surveillance des autorités militaires les prises de vues alimentent les actualités des producteurs. Leur objectif est triple : illustrer la force matérielle et morale de l’armée française; documenter par l’image les destructions par l’armée allemande; et enfin présenter à la population la vie militaire quotidienne depuis les tranchés jusqu’aux équipements et institutions.
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|Description=In March 1915, the French army established the ''Section Cinématographique de l’Armée'' (French Army Cinematographic Section or SCA), after an agreement signed by the first four French film producers – Pathé, Gaumont, Éclair and Eclipse. These companies would provide the army with their own technicians in order to document the war. In return, the pictures shot under the supervision of the military would feed the producers with news. The aim was threefold: illustrating the material and moral strength of the French army, film-documenting the destruction caused by the German army, and finally showing the population what daily military life was like, from the trenches to military equipments and institutions.
 
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|Description=Dans le contexte allemand on constate une évolution similaire et un peu plus tardive avec la création de la Universal Film Aktiengesellschaft (UFA). Créée en 1917 à Berlin, l’UFA établit une section enseignement qui produit des films sanitaires en temps de guerre avec l’aide financière du gouvernement allemand. De manière analogue le Art Department of the Army Medical Museum se voit investit d’une nouvelle mission et structure en novembre 1917, le “Instruction Laboratory” et la American Armed Forces’ Commission on Training Camp Activities (CTCA) qui produisent entre fin 1917 et mars 1919 une centaine de films en rapport avec l’effort de guerre. En Russie, le comité Skobelev, novice en la matière, se voit doté dès décembre 1914 du monopole des tournages dans la zone de front : la vente des images exclusives doit financer l’assistance aux blessés qui est la mission première du Comité. Avec le recrutement des meilleurs opérateurs des studios privés, notamment Pathé Russie, et les dépenses en hausse, le Comité passe rapidement à la production d’actualités de guerre pour le public russe, puis de documentaires de propagande (1915).  
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|Description=In the German context, a similar evolution took place a little later on, with the setting up of the ''Universal Film Aktiengesellschaft'' (UFA). Founded in Berlin in 1917, the UFA established a government funded department dedicated to the production of educational health related films under wartime. Similarly in November 1917, the Art Department of the Army Medical Museum took on a new task, with the setting up of the Instruction Laboratory and the American Armed Forces’ Commission on Training Camp Activities (CTCA). They produced about a hundred films related to the war effort between late 1917 and March 1919. In Russia, the Skobelev Committee was given the monopoly of war zone filming from December 1914, despite its lack of experience in the field. The sale of exclusive images was to help fund support to the wounded, which had always been the Committee’s primary task. Increasing its expenses and recruiting the best technicians from private studios such as Pathé Russia, the Committee soon started producing war news for the Russian audience and then, propaganda documentaries (1915). The cinematographic documentation of war includes numerous medical and health related films ranging from clinical motion pictures featuring shell-shock victims to field hospital and transportation of casualties filming. These films are usually either stored in archives or lost. Of particular interest is the series of fifteen clinical films devoted to shell-shock victims suffering from nervous disorders, some of them filmed naked. Such images were used for military training  purposes, and sometimes  intended for the entire population.
Dans le cadre de cette documentation cinématographique de la guerre les films à sujet médical et sanitaire sont nombreux et concernent tant des films cliniques au sujet des troubles nerveux des commotionnés (shell-shock) que des prises de vue des hôpitaux de front et des transports de malades. Ces films sont habituellement archivés ou perdus. Un intérêt particulier peut être attribué à une série d’une quinzaine de film cliniques consacrés aux commotionnés, victimes de troubles nerveux, filmés parfois nus pour des usages d’instruction militaire et parfois destinés à l’ensemble de la population.
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|Description=Dans le cadre de cette médecine de guerre / médecine en guerre la journée d’étude examinera (a) la mise en scène de la vie et de la santé de guerre tant pour des spectateurs militaires que pour la population dans son ensemble ; (b) l’évolution de la mise en scène dans sa forme et son contenu de la Première à la Deuxième Guerre mondiale ; et (c) comment ces films comme moyens de communication sont associés à d’autres formes incluant des brochures, livrets, affiches, cartes postales et éventuellement la radio suggérant de prendre en considération ces films dans leur contexte plus large de dispositifs de communication. Comment filme-t-on en France, en Allemagne, en Angleterre et en Russie l'épreuve que fait subir aux chairs et aux esprits la guerre mécanique? Comment fait-on la promotion sur les fronts Ouest et Est de la Grande Guerre de l'organisation des systèmes sanitaires efficaces, dont l'objectif est le renvoi sous les drapeaux du maximum de malades et de blessés? Comment le cinéma permet-il de reconstruire en images le statut social d'hommes diminués, dont la science s'évertue à pallier les évidents défauts ?
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|Description=The “war medicine and medicine under war” workshop will study (a) the mise-en-scene of life and health in wartime both for military and civilian audiences; (b) the evolution of its form and content from the First to the Second World War; and (c) how these films as means of communication were associated with other media such as brochures, booklets, posters, postcards and radio. Here attendants will be invited to consider these films as means of communication in a wider context. How did the French, Germans, Brits and Russians film the ordeal endured by bodies and minds because of machine warfare? During the Great War, how did governments promote, on the Eastern and Western fronts, the organization of efficient health systems, the purpose of which was to send back to the battlefield as many wounded soldiers as possible? How does cinema use images to rebuild the social status of diminished men, whose flaws science strives to alleviate?
 
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|Illustration=2016 11 2 WS5 ABSTRACTS.pdf
 
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|Titre=Programme et filmographie
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|Titre=Programme and filmography
|Description=''' Il n'y aura pas de projections de films pendant le workshop''', veuillez s'il vous plaît consulter la filmographie (document joint) sur Medfilm. Nous recommandons l'utilisation du navigateur Chrome dans sa dernière version pour assurer une consultation dans les meilleures conditions possibles, notamment en ce qui concerne l'affichage des sous-titres.
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|Fiches citées=Quelques troubles fonctionnels (Hystériques) chez des commotionnés (date ?); Bas:Troubles fonctionnels, service du Dr. Sollier à Lyon (1917); Bas:Services de santé : compilation d'évacuation de blessés et de cadavres (1916-1918); Le lazaret du Frioul (1917-1918); Bas:Prisonniers du Monte-Tomba, (Italie). Vaccination de prisonniers (1917); La lutte contre le typhus - L'activité du CICR en Pologne (1921); Le CICR à Genève - Ses activités d'après-guerre (1923); Rééducation professionnelle des mutilés conduite par Mr Godart, Sous-Secrétaire d'Etat au Service de Santé militaire (1917 ?); Les mutilés aux champs : La culture de l'osier et la vannerie à Fayl-Billot (1918-1919);
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|Description=''' The films will not be projected during the workshop''', so make sure you view them (see attached file) on MedFilm beforehand. We recommend you use Chrome as your browser in its latest update for a better viewing experience, especially regarding the display of subtitles.
 
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Latest revision as of 14:52, 12 April 2017

  

Monday 7 November 2016
Workshop 5 CIERA - MedFilm – ERC BodyCapital

7112016-Français.pdf
War medicine and medicine under war in nonfiction cinema: information, communication, propaganda?
In March 1915, the French army established the Section Cinématographique de l’Armée (French Army Cinematographic Section or SCA), after an agreement signed by the first four French film producers – Pathé, Gaumont, Éclair and Eclipse. These companies would provide the army with their own technicians in order to document the war. In return, the pictures shot under the supervision of the military would feed the producers with news. The aim was threefold: illustrating the material and moral strength of the French army, film-documenting the destruction caused by the German army, and finally showing the population what daily military life was like, from the trenches to military equipments and institutions.

Programme workshop5 FR.pdf
In the German context, a similar evolution took place a little later on, with the setting up of the Universal Film Aktiengesellschaft (UFA). Founded in Berlin in 1917, the UFA established a government funded department dedicated to the production of educational health related films under wartime. Similarly in November 1917, the Art Department of the Army Medical Museum took on a new task, with the setting up of the Instruction Laboratory and the American Armed Forces’ Commission on Training Camp Activities (CTCA). They produced about a hundred films related to the war effort between late 1917 and March 1919. In Russia, the Skobelev Committee was given the monopoly of war zone filming from December 1914, despite its lack of experience in the field. The sale of exclusive images was to help fund support to the wounded, which had always been the Committee’s primary task. Increasing its expenses and recruiting the best technicians from private studios such as Pathé Russia, the Committee soon started producing war news for the Russian audience and then, propaganda documentaries (1915). The cinematographic documentation of war includes numerous medical and health related films ranging from clinical motion pictures featuring shell-shock victims to field hospital and transportation of casualties filming. These films are usually either stored in archives or lost. Of particular interest is the series of fifteen clinical films devoted to shell-shock victims suffering from nervous disorders, some of them filmed naked. Such images were used for military training purposes, and sometimes intended for the entire population.

1 - A5-Français(3).pdf
The “war medicine and medicine under war” workshop will study (a) the mise-en-scene of life and health in wartime both for military and civilian audiences; (b) the evolution of its form and content from the First to the Second World War; and (c) how these films as means of communication were associated with other media such as brochures, booklets, posters, postcards and radio. Here attendants will be invited to consider these films as means of communication in a wider context. How did the French, Germans, Brits and Russians film the ordeal endured by bodies and minds because of machine warfare? During the Great War, how did governments promote, on the Eastern and Western fronts, the organization of efficient health systems, the purpose of which was to send back to the battlefield as many wounded soldiers as possible? How does cinema use images to rebuild the social status of diminished men, whose flaws science strives to alleviate?

Programme and filmography
2016 11 2 WS5 ABSTRACTS.pdf
The films will not be projected during the workshop, so make sure you view them (see attached file) on MedFilm beforehand. We recommend you use Chrome as your browser in its latest update for a better viewing experience, especially regarding the display of subtitles.
Quelques troubles fonctionnels (Hystériques) chez des commotionnés (date ?)
Bas:Troubles fonctionnels, service du Dr. Sollier à Lyon (1917)
Bas:Services de santé : compilation d'évacuation de blessés et de cadavres (1916-1918)
Le lazaret du Frioul (1917-1918)
Bas:Prisonniers du Monte-Tomba, (Italie). Vaccination de prisonniers (1917)
La lutte contre le typhus - L'activité du CICR en Pologne (1921)
Le CICR à Genève - Ses activités d'après-guerre (1923)
Rééducation professionnelle des mutilés conduite par Mr Godart, Sous-Secrétaire d'Etat au Service de Santé militaire (1917 ?)
Les mutilés aux champs : La culture de l'osier et la vannerie à Fayl-Billot (1918-1919)

Address
Salle des fêtes de l’Hôpital civil de Strasbourg
1 Place de l'hôpital
67000 Strasbourg
France
Contact : Mme Thérèse Vicente dhvs@unistra.fr / 03.68.85.40.78

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